(Опубліковано в журналі
«Відкритий урок: розробки, технології, досвід» №12/2013
(грудень 2013)
(грудень 2013)
Людмила Мисяк,
Кибинська
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Миргородської районної ради Полтавської області
Щоб
зробити дитину розумною
і розважливою, зробіть її міцною
й здоровою: нехай вона працює,
діє та бігає. Нехай вона постійно
перебуває
в русі.
Ж.-Ж. Руссо
Фізична культура – одна з важливих складових
загальної культури суспільства, що спрямована на зміцнення здоров’я, розвиток
фізичних, морально-вольових та
інтелектуальних здібностей із метою гармонійного формування особистості та
розвитку активної життєдіяльності. Під впливом фізкультурних занять
відбуваються значні зміни в організмі школярів, підвищується їхня стійкість до
різноманітних несприятливих факторів навколишнього середовища. Діти краще
пристосовуються до сучасних умов життя, легше переносять тривалі поїздки в
транспорті, шум. Учні, які займаються
фізкультурою, мають нормальну масу тіла, гарну статуру, спритні, сильні,
швидкі, гнучкі, витривалі.
Організація оздоровчо-фізкультурної
діяльності учнів на уроках та в позаурочний час значною мірою зумовлюється
потребами суспільства. Вона має важливе значення й тісно пов'язана з однією зі
складових освіти — фізкультурною освітою. Виникає потреба визначення основних засад, цілей, напрямів,
змісту, форм і методів її організації, що дасть змогу цілеспрямовано й
ефективно зміцнювати здоров'я учнів, підвищувати рівень фізичної підготовленості, формувати
ціннісні орієнтири щодо здорового способу життя.
Мета
фізкультурно-оздоровчої діяльності —
підвищення фізичної підготовленості учнів засобами сучасних
фізкультурно-оздоровчих систем, формування основи для забезпечення й усебічного розвитку здоров'я
учнів, підготовка їх до активної участі в забезпеченні повноцінного тривалого
життя в природних, техногенних та соціальних умовах. Вона конкретизується через систему уроків, спортивно-масових
оздоровчих заходів та інтеграцію інноваційних технологій, що дасть змогу
забезпечити:
- формування
стійких мотиваційних установок і застосування набутих знань щодо здорового
способу життя та системи підтримки;
- реабілітації
й корекції власного здоров'я;
- умови для
саморозвитку та самореалізації особистості відповідно до її здібностей;
- усвідомлення необхідності подальшого підвищення
стану фізичної підготовленості через розвиток фізичних якостей і здібностей;
- формування вмінь і навичок щодо систематичних занять
фізичними вправами, підвищення функціональної та фізичної підготовленості.
Змістом
оздоровчо-фізкультурної діяльності передбачено надання учням загальних знань і
формування вмінь збереження власного здоров'я як важливого компонента загальнолюдської
культури; зміцнення навичок здорового способу життя, оволодіння способами
розвитку фізичних якостей та вдосконалення морфологічних і функціональних
можливостей, формування основних життєво важливих рухових умінь і навичок;
сприяння збереженню життя учнів, оволодіння раціональними прийомами запобігання
порушення стану здоров'я, дій у надзвичайних ситуаціях і надання першої допомоги.
Даючи знання – не відбирай здоров'я! Так
говорили в Стародавньому Римі, визначаючи один із найгуманніших принципів
освіти. Саме на цьому принципі ґрунтуються
суттєві зміни в шкільній освіті, які
покликані перевести фізичну культуру
в справді розвивальний предмет.
Для
досягнення такої мети в 2012 -2013 н. р.
впроваджено новий Державний стандарт початкової освіти, яким передбачено
посилення використання здоров'язберігаючих технологій. У розділі освітня галузь «Здоров’я і фізична
культура» базовим навчальним планом передбачено 4 години на тиждень: на фізичну
культуру – 3 години, основи здоров’я – 1 година. Отже,
через навчальні плани доведено до
трьох на тиждень кількість обов'язкових уроків фізичної культури. Розроблено принципово нову навчальну програму з фізичної культури
для початкової школи, навчальний матеріал якої об'єднаний за способами рухової
діяльності. До програми увійшли: школа культури рухів, школа пересувань, школа
м'яча, школа активного відпочинку, школа постави. А це означає, що більшість часу на уроці дитина буде
проводити у грі. Фізичне навантаження молодших
школярів має бути
посильним.
Важливо пам’ятати, що головне – «не
загубити» жодної дитини, дати можливість
розкрити все краще, закладене природою, сім’єю, школою. Для цього
необхідно вивчати, чим живиться дитяча думка, щиро цікавитися кожним учнем як
особистістю.
Робота з
фізичного виховання є багатогранною і потребує вихованню в дитини
самостійності, ініціативи, організованості, активності та кмітливості.
Згідно нового Державного стандарту розроблено також навчальну програму й для 5–9-х класів, яка
впевнено стартувала в 2013 -2014 н.р.
Вона
спрямована на формування в учнів
стійкої мотивації щодо збереження свого здоров'я, фізичного розвитку та фізичної
підготовленості; гармонійний розвиток природних здібностей ; використання
засобів фізичного виховання в організації здорового способу життя. Змістове
наповнення предмета «Фізична культура» кожен навчальний заклад формуватиме
самостійно з варіативних модулів, які представляють собою окремі види спорту.
Змінено підходи до оцінювання навчальної
діяльності учнів: враховуються особисті досягнення школярів протягом
навчального року, ступінь активності на уроках, залучення учнів до занять
фізичною культурою в позаурочний час, участь у спортивних змаганнях усіх
рівнів.
У навчальній програмі визначено державні вимоги до рівня фізичної підготовки учнів, що враховують зміст і структуру компетентностей. Освітніми результатами цього етапу навчання є повноцінні вміння і навички, узагальнені знання, особистісно-ціннісне ставлення до здоров’я. Оскільки, стан здоров’я людини залежить від способу життя, постає потреба у навчанні кожного учня таких засобів і форм життєдіяльності, які забезпечать здоров’я сьогодні та в майбутньому, творчу й фізичну активність, довголіття. Розпочинати таке навчання потрібно із раннього дитячого віку: у сім’ї, дошкільному закладі, а зі вступом дітей до школи стає можливим цілеспрямований педагогічний вплив. Фізичні вправи – це основний доступний для вчителів фізкультури засіб формування здорового способу життя. Сьогодні в навчальний процес необхідно впроваджувати сучасні ефективні методи організації навчання учнів, підвищувати емоційність викладання шляхом використання музичного супроводу, ігрових та змагальних елементів, мультимедійних засобів. З метою розвитку фізичних якостей школярів уроки фізичної культури доцільно проводити у формі колового тренування, яке дає змогу ущільнити урок. З огляду на тривожний стан здоров’я сучасних дітей необхідно під постійним контролем тримати частоту пульсу, дихання дітей, вчити їх робити це самостійно, а також, слідкувати за власним самопочуттям, змінами у стані здоров’я.
У навчальній програмі визначено державні вимоги до рівня фізичної підготовки учнів, що враховують зміст і структуру компетентностей. Освітніми результатами цього етапу навчання є повноцінні вміння і навички, узагальнені знання, особистісно-ціннісне ставлення до здоров’я. Оскільки, стан здоров’я людини залежить від способу життя, постає потреба у навчанні кожного учня таких засобів і форм життєдіяльності, які забезпечать здоров’я сьогодні та в майбутньому, творчу й фізичну активність, довголіття. Розпочинати таке навчання потрібно із раннього дитячого віку: у сім’ї, дошкільному закладі, а зі вступом дітей до школи стає можливим цілеспрямований педагогічний вплив. Фізичні вправи – це основний доступний для вчителів фізкультури засіб формування здорового способу життя. Сьогодні в навчальний процес необхідно впроваджувати сучасні ефективні методи організації навчання учнів, підвищувати емоційність викладання шляхом використання музичного супроводу, ігрових та змагальних елементів, мультимедійних засобів. З метою розвитку фізичних якостей школярів уроки фізичної культури доцільно проводити у формі колового тренування, яке дає змогу ущільнити урок. З огляду на тривожний стан здоров’я сучасних дітей необхідно під постійним контролем тримати частоту пульсу, дихання дітей, вчити їх робити це самостійно, а також, слідкувати за власним самопочуттям, змінами у стані здоров’я.
Виховання в учнів культури
здоров'я та особистісних якостей, які
сприяють збереженню та зміцненню здоров'я, формування уявлень про здоров'я як
цінність, а особливо, посилення мотивації на ведення здорового способу життя –
це є сьогодні головними завданнями кожного вчителя фізичної культури. Адже як говорив Василь
Сухомлинський: «Турбота про
здоров’я – це найважливіше у роботі
вихователя. Від життєрадісності, бадьорості
дітей залежить їх духовний
світогляд, розумовий розвиток, міцність знань і віра в свої сили».
Немає коментарів:
Дописати коментар